اهمیت پژوهش
از آنجا که جهان با سرعتی وصفناشدنی به سوی پیشرفت و تکنولوژی گام برمیدارد و در حرکتی
چندسویه، هم به سوی پیچیدگی و هم به سوی گستردگی علم پیش میرود…
لزوم وجود پژوهش و پژوهشگر بیش ازپیش احساس میشود.اجرای برنامههای پژوهشی در مدارس
میتواند کودکان را به نگاهی دوباره و تفکری دیگر دعوت و روحیه کندوکاو را در آنان نهادینه کند.
اگر آموزش چگونه پژوهیدن به درستی برای کودکان تعریف شود و به آنها طعم تفکر از راه شنیدن و دیدن
دقیق اطراف خود را بچشاند، میتواند اتفاق بزرگی را در آنها به وجود آورد که حس پژوهشگری در آنان
متولد شود.
اهمیت یک پژوهش بیش از حاصل آن در چگونگی روند آن است. وقتی که کودک موضوع پژوهش خود را
بر حسب نیاز و دید واقعی خود به اطراف به دست آورد، آنگاه چیدمان مراحل بعدی آن نیز از یک حقیقت
اتفاق افتاده در درون او شکل خواهد گرفت و این به یک نمایش صرف بدل نخواهد شد.
شاید راه به دست آوردن یک پژوهش درست و یک پژوهشگر موفق و راستین تنها در ایجاد زمینههای
درست تفکر در افراد باشد.
مراحل یک تفکر که میتواند به پژوهشی زاییده از درون منجر شود، به شرح زیر است:
▪ درست دیدن
▪ ایجاد سوال
▪ جمعآوری اطلاعات از پیرامون آن مقوله
▪ شکل گرفتن یک فرضیه
▪ پیدا کردن راهحلهای موجود برای بسط و آزمایش آن و…